www.baltestan.blogsky.com

به نام خداوند بخشنده و مهربان

www.baltestan.blogsky.com

به نام خداوند بخشنده و مهربان

احکام

 با سلام مجدد

این را برای ابتدا داشته باشید

سؤال :

این مطلب که انسان اگر در شب قدر توبه نکند بخشیده نخواهد شد تا شب‏قدرآینده با این مطلب که انسان همیشه باید توبه کند چگونه قابل جمع است‏

                                                        ...........................................       

جواب :  

  در توبه همیشه بر روى انسان باز است و توبه واقعى همیشه پذیرفته مى‏شود. مقصود روایات این است که شب قدر، مناسب‏ترین ایام براى پذیرش توبه و استغفار از گناهان و توجه به خداست، علاوه بر این اگر انسان، شب قدر را درک کند و به احیا و دعا و راز و نیاز بپردازد، بسیارى از گناهانش نیز بدون توبه بخشیده مى‏شود.
............................................................................................................

وضــــــــــــ.و :

سؤال:

فلسفه وضو چیست و چرا انسان بعد از استحمام و تمیز شدن بدن باید برای نماز وضو بگیرد؟

جواب:

استحمام ربطی به وضو ندارد؛ زیرا وضو یک عمل عبادی خاص با دستورات ویژه و نیت مخصوصی است ؛ در حالی که شستن بدن صرفاً یک عمل نظافتی است و ارتباطی با جنبه های معنوی و عبادی و اسرار معنوی نهفته دروضو ندارد .گرچه حکمت و فلسفه واقعی احکام الهی برای ما روشن نیست ؛ ولی آنچه از کلام معصومین ( ع ) و به کمک عقل می توان استفاده کرد، این است که فلسفه وضو گرفتن فقط برای تمیز شدن ظاهر بدن نیست تا شما بگویید وقتی انسان از حمام بیرون می آید چه نیازی به وضودارد؟ وضو و غسل یک طهارت معنوی در روح انسان ایجاد می کند .نمازواقعی پرواز روح و سفر معنوی انسان به کوی دوست است . از این روگفته اند ( ( الصلاه معراج المومن ؛ روح انسان با نماز به معراج می رود ) ) وهمان طوری که برای هر سفری مقدماتی لازم است ، برای این سفر هم طهارت روح شرط است و یکی از وسایل آن وضو و غسل می باشد .رسول خدا ( ص ) فرموده اند : ( ( هر کس نمازهای پنجگانه را اول وقت بخواند مثل کسی است که در هر روز پنج نوبت بدن خود را در آب رودخانه شست وشو نماید؛ همان گونه که در بدن هیچ آلودگی باقی نمی ماند، کسی هم که نمازها را با مقدماتش انجام دهد، روحش از گناه و آلودگی پاک می شود.

سؤال:

فلسفه وضو چیست ؟ و چرا به این شکل است ؟

جواب:

قبل ازآن که فلسفه وضو را بیان کنیم توضیح مختصری راجع به اصل فلسفه احکام ذکر می نماییم تا مساله روشن تر گردد .مقصود از فلسفه حکم این است که چرا خداوند بر موضوع مفروضی فلان حکم را داده است . چنین کاوشی تحقیق فقهی نیست مگر در مواردی که ( ( کشف فلسفه حکم ) ) در ( ( استنباط حکم ) ) دخیل باشد .در این رابطه باید چند نکته را در نظرداشت : اولا : فلسفه همه احکام و جزییات آنها به طور تفصیلی روشن نیست و آگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای معارف عادی بشری می طلبد .لیکن بطور اجمال روشن است که همه احکام الهی تابع مصالحو مفاسد واقعی در متعلق آنهاست . بنابراین در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیم بنابر قاعده کلی فوق از آن باید پیروی کرد .زیرا یقین به وجود مصلحتی در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد .ثانیا : درجست و جوی فلسفه احکام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت ودلیلی مادی و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود .این فرایند که همواره در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای طبی یا ...باشیم برخاسته ازنگرشی مادی گرایانه است . در حالی که بسیاری از احکام مصالحی معنوی دارند که در حوزه هیچ یک از علوم بشری قابل تحقیق نیست وآنها با متد تجربی خود قادر به حکمی نفیا یا اثباتا پیرامون آن نیستند و یااگر نظری بدهند بسیار سطحی است و چه بسا مساله حکمتی برتر و بالاترداشته باشد .چنان که در مورد روزه ، علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن ( ( تقوایابی ) ) است . درباره فلسفه وضو به طور خلاصه می توان مطالب زیر را بیان کرد : 1- طهارت و پاکیزگی ظاهری ، 2- طهارت باطنی ؛ چون شخص وضو گیرنده ، وقتی به نیت عبادت و اطاعت خداوند وضو می گیرد قهراً در مسیر طهارت باطنی و عبودیت خداوند گام برمی دارد .3- وضو عملی است که از سر تا قدم انسان را در برمی گیرد وشستن و مسح اعضا، نوعی تذکر و یادآوری به او در مورد مسوولیت اعضاو جوارح است . 4- تقویت روحیه بندگی و تعبد که با توجه به این توضیحی که در اصل فلسفه احکام داده شد جواب قسمت اخیر سوال شما که چرا شکل وضو این گونه است نیز داده می شود.

سؤال:

چرا شیعیان در وضو دست را از بالا به پایین می شویند؟

جواب:

اولا"، هیچ یک از مذاهب اهل سنت شستن دست ها را از پایین به بالاواجب یا مستحب نمی دانند بلکه اصلا" ( ( الی ) ) در قرآن را به معنای ( ( مع ) ) می گیرند، ( ر.ک : الفقه علی المذاهب الاربعه ، عبدالرحمن الخریری ، دارالفکر،ج 1، ص 53 و حلیه العلما فی معرفه مذاهب الفقها، القفال ، مکتبه الرساله الحدیثه ، ج 1، ص 145 ) . اما شیعه به دلیل روایات وارده از معصومین ( ع ) شستن صورت ودست ها را از بالا به پایین واجب می داند، ( ر.ک : وسایل الشیعه ، داراحیا التراث العربی ، ج 1، باب 19، ص 285 ) . پس ظاهرآیه مبارکه قرآن ( ( الی المرافق ) ) بنا به همه مذاهب اسلامی برای بیان مقدارعضو است نه جهت شستن .

سؤال:

به چه دلیلی مراجع گفته اند که در وضو مستحب است اعضا دو بار شسته شود ودر دفعه سوم حرام است ؟

جواب:

این حکم از روایات صحیحه استفاده شده است.

سؤال:

فلسفه استحباب تجدید وضو برای نماز چیست ؟

جواب:

تجدید وضو به هنگام دخول وقت و یا برای نماز دیگر مستحب است ؛ چرا که وضو نور است و وضو روی وضو ( ( نور علی نور ) ) است. این کار استحباب شرعی دارد و موجب انبساط روح و آمادگی بیشتر برای عبادت می شود.

               سؤال : افرادى که قادر به کنترل ادرار یا مدفوع خود نیستند، نماز را چگونه بخوانند؟

              جواب :  این افراد با گذاردن پنبه یا پارچه از سرایت ادرار به دیگر جاهاى بدن و لباس خود در صورت امکان                       جلوگیرى نمایند. همچنین اگر مشقت نداشته باشد در کنار خود ظرف آبى قرار دهند تا هر گاه در بین نماز ادرار  خارج شد بلافاصله وضو بگیرند و بقیه نماز را تمام کنند.

 


نظرات 3 + ارسال نظر
محیا دوشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 07:40 ب.ظ http://mahyaheart.blogsky.com

از راهنماییتون متشکرم.

خدمت جناب محیا سلام . امیدوارم حالتان خوب باشد . و توانسته باشم . کمی کمک کرده
باشم . راستش من خودم از وبلاگ نویسی حالیم نیست ولی تا انجا که می توانم به شما
و دیگران یاری می رسانم. لطفا ما را از نظرات خود غافل نکنید. با تشکر.

[ بدون نام ] دوشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 09:27 ب.ظ http://mahyaheart.blogsky.com

سلام من آقا نیستم.با عرض معذرت من یه مشکل دیگه هم دارم . چند روزیه که نوار ابزار داخل صفحه یادداشت جدید سر جاش نیست و هر چقدر هم که بین نوشته هام اینتر میزنم باز همه را دنبال هم نمایش میده . ممنون می شم راهنماییم کنید . متشکرم .

سمیرا جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 03:17 ب.ظ http://beautiful-creator.blogsky.com

سلام
ممنون از نظرتون
برای لینک به دوستان شما باید در قسمت جعبه لینک وارد بشید . بعد آدرس اینترنتی رو در قسمت مستطیل آدرس لینک وارد کنید و در قسمت عنوان لینک عنوان وبلاگ مورد نظر رو بعد دکمه ی ثبت رو بزنید
اگر دوست داشته باشید من رو لینک بدید خبرم کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد