www.baltestan.blogsky.com

به نام خداوند بخشنده و مهربان

www.baltestan.blogsky.com

به نام خداوند بخشنده و مهربان

فضیلت ماه رمضان(۲)

 
 

از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت شده است:«نگوئید رمضان؛ زیرا نمی دانید رمضان چیست؛ و اگر کسی گفت، باید صدقه داده و روزه بگیرد. بلکه همان طور که خداوند فرموده است بگویید ماه رمضان.»

از اعمال مهم سالک در این ماه بزرگ شناخت حقیقت این ماه ـ در این ماه خداوند رهروان این ماه را با دعوت به میهمانی این ماه گرامی داشته و این ماه ماه میهمانی خداست ـ و سپس فهمیدن معنی روزه و مناسبت آن با میهمانی خداست. آنگاه تلاش و کوشش برای بدست آوردن اخلاص در کردار و رفتارهایی است که مطابق با رضایت صاحبخانه است.

فضیلت ماه رمضان

درباره فضیلت این ماه و گستردگی رحمت خدا در آن مطالب بسیار زیاد و فواید فراوانی در روایات آمده است ـ البته برای کسانی که اهل درک و شعور باشند. از قبیل :

1ـ خداوند در ماه رمضان موقع افطار هفتاد میلیون نفر را که همگی سزاوار آتش شده اند، از آتش آزاد می کند. و به اندازه تمام افرادی که در ماه رمضان آزاد نموده، در شب آخر آن آزاد میکند.

2ـ در شب اول ماه رمضان خداوند هر کدام از مخلوقات خود را که بخواهد می بخشد. در شب بعد این عده را دو برابر می نماید. و در شب بعد دو برابر تعداد تمام افراد شبهای قبل را از آتش آزاد می کند. ( و بهمین ترتیب) تا شب آخر ماه رمضان که در این شب تعداد تمام کسانی را که در این ماه آزاد نموده است دو برابر می نماید.

3 ـ  از رساترین بشارتهایی که درباره ماه رمضان وارد شده، نفرین پیامبر(ص) بر کسی که در آن آمرزیده نشود، می باشد، آنجا که فرمود:« کسی که ماه رمضان را بگذراند و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.» زیرا این نفرین با توجه به اینکه او به پیامبری برانگیخته شد تا رحمتی برای جهانیان باشد، مژده بزرگی برای گستردگی رحمت و عمومی بودن آمرزش در این ماه می باشد. و اگر غیر از این بود ـ با توجه به اینکه رحمتی برای جهانیان است ـ مسلمانی را، گرچه گناهکار باشد، نفرین نمی کرد.

4 ـ از مهمترین روایاتی که در این مورد وارد شده، روایات زیادی است که درباره زنجیر شدن شیاطین متمرد، باز شدن درهای بهشت، گشوده شدن درهای رحمت، بسته شدن درهای آتش، ایستادن خداوند در مقابل دشمنان جنی و صدای منادی خدا از اول ماه تا آخر آن وارد شده است؛ چیزی که مانند آن در هیچ ماهی نیامده است زیرا در مورد سایر ماه ها وارد شده که فقط در ثلث آخر شب چنین منادیی ندا می کند مگر در شب جمعه که از اول شب تا صبح این منادی ندا می کند و همین طور در ماه رجب؛ ولی در ماه رمضان این ندا از اول ماه تا آخر آن و تمام شبها و روزهایش وارد شده است.

5 ـ در روایات آمده است که ماه رمضان مخصوص اجابت دعا و آیۀ «ادعونی استجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» می باشد.

هرکدام از این فضایل ارج فراوانی نزد اهلش داشته، با آن منت خدا را بر خود درک نموده، با تشکر و سرور زیادی به استقبال آن رفته و از آن استفاده می کنند ولی غافل و منکر بخاطر از بین بردن امکانات و فرصتها و سهل انگاری، از آن کم بهره یا بی بهره است.

 ـ برگرفته از کتاب شریف المراقبات مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی(رحمة الله علیه)

 
 

  یاد داشت های قبلی در پائین صفحه می باشد 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد