www.baltestan.blogsky.com

به نام خداوند بخشنده و مهربان

www.baltestan.blogsky.com

به نام خداوند بخشنده و مهربان

عربستان دوشنبه عید می گیرد

عربستان اعلام کرد که یکشنبه 30 مهر ماه آخرین روز از ماه مبارک رمضان بوده و دوشنبه 23 اکتبر ( اول آبان) عید سعید فطر در این کشور است .
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، عبدالله بن سلیمان المنیع عضو شورای عالی علمای عربستان با بیان اینکه روز دوشنبه 23 اکتبر ( 1 آبان ماه) مصادف با عید سعید فطر خواهد بود، اعلام کرد: روز یکشنبه 22 اکتبر ( 30 مهرماه) آخرین روز ماه مبارک رمضان است و هلال ماه شوال دیده می شود. وی افزود: با رؤیت هلال ماه شوال در آخرین ساعات روز یکشنبه و بر اساس کارشناسیهای لازم  که از سوی ستاد نجوم و ستاره شناسی انجام شده، دوشنبه  عید سعید فطر خواهد بود.

سلیمان المنیع افزود: بعد از ظهر یکشنبه ماه رمضان سی روز تمام خواهد شد و روز دوشنبه عید سعید فطر، اولین روز از ماه شوال است.


راه میان بر به سوی معرفت خدا

آیا می خواهید ثواب روزه تمام مدت عمر جهان برایتان نوشته شود !

یکی از با ارزش ترین اعمالی که بر طبق روایت اهل بیت (ع) رسول خدا و تمام امامان معصوم ( ع) بر آن مداومت داشته و به مومنین هم سفارش انجام ان را نموده اند روزه گرفتن سه روز در ماه های قمری است و آن سه روز اینها هستند :

1-     پنج شنبه دهه اول ماه قمری

2-     اولین چهارشنبه در دهه وسط

3-     اخرین پنج شنبه در دهه اخر ماه

در روایت امده که : هر کس این سه روز را روزه بگیرد ثواب روزه کل دنیا برای او دردفتر اعمالش ثبت می گردد ودر رساله مراجع تقلید هم امده که اگر کسی موفق نشد که این سه روز مشخص را روز بگیرد مستحب است قضا نماید . واگر قادر به روز گرفتن نبود مستحب است برای هر روز یک مد طعام یا 6/12 نخد نقره به فقیر بدهد واین همه تاکید ارزش و اهمیت این موضوع را نشان می دهد .

نکند که روز قیامت تاسف از دست دادن این فرصت عزیز را بخوریم

 

 

یاد داشت های قبلی در پائین صفحه می باشد 

صدای بی صدایی

اشکی که بی صداست ...... پشتی که بی پناست ...دستی که بسته است... پایی که خسته است....

دل را که عاشق است.....حرفی که صادق است

...شعری که بی بهاست..... شرمی که آشناست....دارایی من است... ارزانی شماست

                                                                                                                                                از طرف سید جواد رضوی

فضیلت ماه رمضان(۱)

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.
بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.
پس با نیت‌ای درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»

آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت.

منابع :
مفاتیح الجنان،‌ تفسیر نمونه، ‌ج 1، ص 634؛ المیزان، ‌ج 2، ص 15

  یاد داشت های قبلی در پائین صفحه می باشد 

فضیلت ماه رمضان(۲)

 
 

از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت شده است:«نگوئید رمضان؛ زیرا نمی دانید رمضان چیست؛ و اگر کسی گفت، باید صدقه داده و روزه بگیرد. بلکه همان طور که خداوند فرموده است بگویید ماه رمضان.»

از اعمال مهم سالک در این ماه بزرگ شناخت حقیقت این ماه ـ در این ماه خداوند رهروان این ماه را با دعوت به میهمانی این ماه گرامی داشته و این ماه ماه میهمانی خداست ـ و سپس فهمیدن معنی روزه و مناسبت آن با میهمانی خداست. آنگاه تلاش و کوشش برای بدست آوردن اخلاص در کردار و رفتارهایی است که مطابق با رضایت صاحبخانه است.

فضیلت ماه رمضان

درباره فضیلت این ماه و گستردگی رحمت خدا در آن مطالب بسیار زیاد و فواید فراوانی در روایات آمده است ـ البته برای کسانی که اهل درک و شعور باشند. از قبیل :

1ـ خداوند در ماه رمضان موقع افطار هفتاد میلیون نفر را که همگی سزاوار آتش شده اند، از آتش آزاد می کند. و به اندازه تمام افرادی که در ماه رمضان آزاد نموده، در شب آخر آن آزاد میکند.

2ـ در شب اول ماه رمضان خداوند هر کدام از مخلوقات خود را که بخواهد می بخشد. در شب بعد این عده را دو برابر می نماید. و در شب بعد دو برابر تعداد تمام افراد شبهای قبل را از آتش آزاد می کند. ( و بهمین ترتیب) تا شب آخر ماه رمضان که در این شب تعداد تمام کسانی را که در این ماه آزاد نموده است دو برابر می نماید.

3 ـ  از رساترین بشارتهایی که درباره ماه رمضان وارد شده، نفرین پیامبر(ص) بر کسی که در آن آمرزیده نشود، می باشد، آنجا که فرمود:« کسی که ماه رمضان را بگذراند و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.» زیرا این نفرین با توجه به اینکه او به پیامبری برانگیخته شد تا رحمتی برای جهانیان باشد، مژده بزرگی برای گستردگی رحمت و عمومی بودن آمرزش در این ماه می باشد. و اگر غیر از این بود ـ با توجه به اینکه رحمتی برای جهانیان است ـ مسلمانی را، گرچه گناهکار باشد، نفرین نمی کرد.

4 ـ از مهمترین روایاتی که در این مورد وارد شده، روایات زیادی است که درباره زنجیر شدن شیاطین متمرد، باز شدن درهای بهشت، گشوده شدن درهای رحمت، بسته شدن درهای آتش، ایستادن خداوند در مقابل دشمنان جنی و صدای منادی خدا از اول ماه تا آخر آن وارد شده است؛ چیزی که مانند آن در هیچ ماهی نیامده است زیرا در مورد سایر ماه ها وارد شده که فقط در ثلث آخر شب چنین منادیی ندا می کند مگر در شب جمعه که از اول شب تا صبح این منادی ندا می کند و همین طور در ماه رجب؛ ولی در ماه رمضان این ندا از اول ماه تا آخر آن و تمام شبها و روزهایش وارد شده است.

5 ـ در روایات آمده است که ماه رمضان مخصوص اجابت دعا و آیۀ «ادعونی استجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» می باشد.

هرکدام از این فضایل ارج فراوانی نزد اهلش داشته، با آن منت خدا را بر خود درک نموده، با تشکر و سرور زیادی به استقبال آن رفته و از آن استفاده می کنند ولی غافل و منکر بخاطر از بین بردن امکانات و فرصتها و سهل انگاری، از آن کم بهره یا بی بهره است.

 ـ برگرفته از کتاب شریف المراقبات مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی(رحمة الله علیه)

 
 

  یاد داشت های قبلی در پائین صفحه می باشد